הסרת ציסטה בעור

ציסטה בעור (Epidermoid cyst) או (Sebaceous cyst) היא קשרית (רקמה קטנה ומעוגלת) רכה, לעיתים עם פתח מרכזי קטן. זוהי תופעה שכיחה מאוד שיכולה להופיע על פני כל הגוף. היא יכולה להיות בגדלים שונים – החל מכמה מילימטרים וכלה בכמה סנטימטרים – והצבע שלה במקרים רבים הוא כצבע העור

ממה נגרמת ציסטה בעור?
ציסטה נוצרת מתוך העור עצמו, והמעטפת שלה בנויה כמו העור. הציסטה מכילה נוזל חלבי־שמנוני ומכוסה בקרום אשר מכונה "אפיתל קשקשי" ומקורו בזקיקי השיער של העור. ציסטות נוצרות לעיתים עקב חבלה קלה שנגרמה לעור או שהן נוצרות באופן משני לקומדון "ראש שחור" או "ראש לבן" – הנגע שאופייני לאקנה. עם זאת, לא ידוע מדוע חבלה מסוימת או קומדון מסוים הופכים לציסטות, ואילו חבלה אחרת או קומדון אחר חולפים ונעלמים בלי להשאיר "מזכרת" כזאת. יתר על כן, ציסטה עלולה להופיע בלי שקדמו לה חבלה או קומדון. בקיצור: הסיבה להיווצרות ציסטה בעור היא עדיין – במידה רבה – בגדר תעלומה.

במקרים נדירים מאוד עלולות ציסטות לבטא מצבים נדירים כמו תסמונת גרדנר (בתסמונת הזאת מופיעות ציסטות רבות במקומות חריגים – בגפיים, בפנים, באוזניים ובגב. (בתסמונת גרדנר מופיעים – נוסף על הציסטות הרבות – גם פוליפים רבים במעי. כמו כן מתלוות אליה תופעות רפואיות נוספות.

מהם התסמינים של ציסטה בעור?
התסמין המרכזי של הציסטה הוא המראה שלה: גוש רך שאינו כואב. במקרים נדירים עלולות הציסטות להזדהם ואז הן מקבלות גוון אדום והן מכאיבות.

שים/י ❤️: המרפאה ממוקמת בבאר שבע.

אין החזרים מקופ"ח אך בעלי ביטוחי בריאות פרטיים בחברות הביטוח יכולים לקבל החזר בכפוף לפוליסה הרלוונטית

איך מאבחנים ציסטה בעור?
האבחנה היא קלינית (בדיקה של הרופא), ולרוב אין צורך בביופסיה. זו נדרשת רק במקרים חריגים, כשאופי הציסטה אינו ברור לגמרי.

איך מטפלים בציסטה בעור?
עקרונית, אין צורך לטפל בציסטה, שכן היא אינה מזיקה. אם היא מזדהמת, ניתן לטפל בזיהום באמצעות אנטיביוטיקה. זו מטפלת בזיהום, אך כמובן אינה מעלימה את הציסטה. אם הציסטה מפריעה מהבחינה האסתטית, הטיפול בה הוא כריתה כירורגית הנעשית לרוב בהרדמה מקומית. זוהי פעולה פשוטה יחסית: לאחר הרדמה מקומית של המקום חותך הרופא את העור מעל הציסטה, מפריד את הציסטה מרקמת העור שבה היא נמצאת ומוציא אותה החוצה. בסיום הפעולה הוא תופר את החתך בעור.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

שים/י ❤️: אין החזרים מקופ"ח אך בעלי ביטוחי בריאות פרטיים בחברות הביטוח יכולים לקבל החזר בכפוף לפוליסה הרלוונטית.