אקנה

מחלת האקנה, הידועה כ"פצעי בגרות" או בשמה הרפואי "אקנה וולגריס" היא מחלת עור טורדנית ושכיחה מאוד אשר באה לידי ביטוי בפצעים המופיעים באיזור אחד או יותר (פנים, צוואר, חזה, גב, כתפיים). המחלה נובעת מהפרעה בזקיק השערה ובלוטות החלב הקשורות אליו ונפוצה בעיקר בגיל ההתבגרות, אך ב30% מהאוכלוסיה המחלה מופיעה גם אצל מבוגרים.

אקנה היא מחלה ממושכת, הפצעים עקשנים ועלולים להשאיר בסיום סימני פיגמנטציה וצלקות עמוקות. מסיבה זו ההמלצה הרפואית היא להתחיל טיפול רפואי מוקדם ככל הניתן, על מנת למנוע הופעת צלקות.

אילו סוגי אקנה קיימים?

ACNE VULGARIS
הסוג הנפוץ ביותר

ACNE FULMINANS
סוג של אקנה סוער המופיע יחד עם חום, כאבי שרירים ותמונה סוערת של אקנה דלקתית.

ACNE NODULOCYSTIC
אקנה המתבטאת בהופעת נודולים וציסטות בפנים. נגעים גדולים שלאחר שהם מתרפאים הם משאירים צלקות. לכן בסוג זה יש צורך בטיפול אגרסיבי יותר.

ממה נגרמת אקנה?

אקנה נוצרת בגלל 3 גורמים עיקריים:

1. הפרשה מוגברת של חומר החלב(SEBUM) היוצרת פקק
  2. זיהום מקומי על ידי חיידק PROPIOBATERIA ACNE
  3. פעילות הורמונאלית מוגברת המשפיעה באופן ישיר על בלוטות החלב

איך מאבחנים אקנה?

אצל רופא עור מומחה, בעזרת עין מיומנת ומראה אופייני של נגעי עור אופיינים

אילו טיפולים מומלצים?

• טיפולים מקומיים: במקרים בהם המטופל מציג מחלה קלה ניתן להשתמש בחומרים המכילים בנזואיל פרוקסיד (מוכר גם בשמות מסחריים דוגמת BENZAC). החומר מופץ בישראל בריכוזים שונים ויתרונו בכך שפועל כתרופה אנטיביוטית פוטנטית מקומית.
  • אנטיביוטיקה מסוג קלינדמיצין או אריטרומיצין: מיועדת לשימוש מקומי בלבד. ניתן לראות שיפור לאחר מספר שבועות תלוי בחומרת המחלה.
  • תרופות משולבות: טיפול יעיל נוסף שקיים משלב את החומרים בנזואיל פראוקסיד, רטינואיד או אנטיביוטיקה והם ניתנים על פי שיקול דעת רפואי.

טיפולים סיסטמיים (נטילה דרך הפה):

• מינוציקלין או דוקסילין: מדובר בסוגים שונים של אנטיביוטיקות יעילות אשר מגבירות מאוד את הרגישות בחשיפה לאור השמש. השימוש בהן מחייב מעקב צמוד של רופא עור.
  • נגזרות של ויטמין A: איזוטרטינואין או בשמות המסחריים רואקוטן, קיורטן. נחשבת לאחת מהתרופות היעילות ביותר כנגד אקנה וגם היא מצריכה מעקב רפואי הדוק. התרופה ניתנת בהתאמה למשקלו של המטופל ובהתאם לחומרת האקנה שמציג. היא בעלת תופעות לוואי הכוללות רגישות לחשיפה לשמש, יובש ועוד אך כל אלו חולפות בתום הטיפול.
  • טיפול הורמונלי לנשים: במקרים מסוימים ניתן לטפל באקנה באמצעות נטילת גלולות למניעת הריון מסוג יסמין, דיאנה ויאז. לעיתים יש צורך לשלב יחד עם ספירונלקטון.

טיפולי ליזר ופילינג מקומי:

פילינג קל: במקרים מסוימים, בהם המטופל מציג תמונת אקנה קשה ודלקתית יש מקום לשקול ביצוע פילינג מקומי קל אשר נועד לזרז את מהלך ההחלמה. מדבר בפעולה המצריכה השגחה רפואית שכן מצריכה דיוק וזהירות מירבית.

טיפול בלייזר:  טיפול בלייזר מסוג PULSE DYE LASER מסייע לזירוז החלמת הפצעים וגורם לפירוק התגובה הדלקתית בפצע, ובכך למעשה עוזר במניעת הופעת הצלקת בעור. מדובר בטיפול משלים ולא כטיפול עיקרי לאקנה. במקרה של מחלת אקנה פעילה מומלץ לשלב טיפול זה יחד עם טיפולים נוספים ולא כטיפול העיקרי.

טיפול לייזר מסוג PRODEEP הוא לייזר שאיננו פוצע את העור. קרן הלייזר הפוגעת בעומק העור גורמת לייצור קולאגן ובכך מסייעת לריפוי העור בפנים.

חשוב להדגיש כי טיפולי הלייזר מסייעים כאשר הם מתבצעים בסדרות טיפולים. מדובר על סדרה של 3-6 טיפולים עד להשגת תוצאה.