בדיקות אלרגיה (תבחיני מטלית עוריים)

במרפאה של ד"ר מגון מתבצע אבחון של תגובות אלרגיות עוריות. חלק מהתגובות נוצרות כתוצאה ממגע של העור עם חומרים שונים הנמצאים בסביבה היומיומית ובסביבת העבודה, ומכונות דלקת עור ממגע (Contact Dermatitis).

אלרגיה ממגע הינה הפרעה בסטטוס החיסוני של אדם הנגרמת עקב מגע עם חומר אלרגני המרגש את מערכת החיסון. הכימיקלים המשרים תגובה זו הינם בדרך כל מולקולות הקטנות מ-500 דלתון.

תבחיני המטלית:
הדרך לאבחון דלקות עור ממגע היא ביצוע תבחיני מטלית (Patch Tests). בבדיקה זו מודבקים לעור הגב חומרים שונים (אלרגנים) החשודים כגורמים לאלרגיה ממנה סובל המטופל. לאחר 48 שעות המדבקות מוסרות מהגב ונבדקת התגובה הראשונית באזור ההדבקה. כעבור יממה נוספת, איזור ההדבקה נבחן שוב ואז נקבעת האבחנה. התהליך אינו כרוך בכאב.

המרפאה מציעה תבחינים המכוונים למגוון רחב של חשיפות עוריות וריריות: תבחינים לחומרי קוסמטיקה, לשמנים, דלקים, לחומרים דנטליים, לטקסטיל, למוצרי אפייה, לתכשירים רפואיים שונים ועוד.

המופע השכיח ביותר של דלקת עור מגירוי הינו בכפות הידיים והתלונה השכיחה הינה של כאב.

הסיבה השכיחה ביותר להתפתחות דלקת עור ממגע הינה חשיפה למתכות ובעיקר לניקל המצוי בתכשיטים או שעוני יד. סיבה נוספות הינה חשיפה לחומרים קוסמטיים כדוגמת צבעי שיער, בשמים ואיפור.

ישנם מספר בעלי מקצוע אשר נמצאים בסיכון יתר להופעת דלקת עור מגירוי: עוזרות בית, מעצבי שיער, וטרינרים, אנשי רפואה ורופאי שיניים, מסדרי פרחים, חקלאים וגננים, עובדי קייטרינג, עובדי דפוס, ציירים, עובדים במתכות, מהנדסי מכונות, מכונאים, עוסקים בבנייה ודייגים.
ילדים ומבוגרים הסובלים ממחלת האטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) הם בעלי הסיכון הגבוה ביותר לסבול מדלקת עור איריטנטית/מגירוי, בשל פגם במחסום העורי וחדירות גדולה של שכבת העור החיצונית.

לעומת זאת, דלקת עור אלרגית תתקיים רק אצל אותם אנשים הרגישים לאלרגנים ללא תלות בריכוז החומר או בטמפרטורה. חומר אלרגני משפעל את כל המערכת החיסונית. הוא מוצג לגוף כאנטיגן ולכן בחשיפות חוזרות אפילו כמות מינימלית בחשיפה אליו תגרום לתגובת שרשרת ולדלקת עור קיצונית. מסיבה זאת, בעוד דלקת עור מגירוי תהיה מוגבלת בהופעתה לאזור החשוף, דלקת העור האלרגית עשויה להתפשט לאזורים הסמוכים ואף המרוחקים בעור.

התלונה השכיחה בדלקת עור אלרגית הינה גרד.

טיפול בדלקות עור ממגע

עם סיום הליך הבירור, תקבל הסבר על ממצאי הבדיקה והדרכה באשר להימנעות מחשיפה לחומר המגרה. זיהוי נכון של החומר המעורר את התגובה האלרגית מהווה לרוב פתרון לאותם מטופלים עם דלקת עור ממגע, מאחר שהימנעות ממגע עם אותו חומר תמנע את הופעת התגובה העורית. המטופל יקבל רשימה של חלופות אפשריות לשימוש לאותם מוצרים שנמצאו כמחוללי תגובות אלרגיות.

תבחיני מטלית מהווים את הדרך הבלעדית לאבחנת דלקת עור ממגע. ביצוע נכון שלהם מבטיח רגישות וספציפיות גבוהים ככל האפשר.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

שים/י ❤️: אין החזרים מקופ"ח אך בעלי ביטוחי בריאות פרטיים בחברות הביטוח יכולים לקבל החזר בכפוף לפוליסה הרלוונטית.