דלקת עור אטופית (atopic dermatitis)

אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור, אקזמה)

דלקת עור אטופית הינה מחלת עור דלקתית המתבטאת בעור יבש ומגרד הנוטה לדלקות. מדובר במחלה כרונית המתבטאת בפריחות אדומות ומגרדות. שמה העברי של המחלה נקשר לאסטמה משום ששכיח למצוא שהחולים בדלקת עור אטופית סובלים בדרך כלל גם ממחלה אלרגית אחרת: מאסטמה, נזלת אלרגית (קדחת השחת), רגישות יתר לעקיצות של חרקים ואלרגיה למזונות מסוימים.

שיעור התחלואה בקרב תינוקות גבוה, ומתוך כלל החולים בדלקת עור אטופית כ- 50% מהם יחלו במחלה כבר בשנה הראשונה לחייהם . כ30% נוספים היא תופיע בגילאי שנה עד חמש, אך עם השנים תחול הטבה משמעותית וזמני ההפוגה בין התקף להתקף יקטנו באופן משמעותי. המחלה חולפת ב70% מהילדים עד גיל 12.
דלקת עור אטופית היא מחלה אוטואימונית (מחלה בה הגוף תוקף את מערכת החיסון של עצמו) ונפוצה בקרב משפחות בעלות היסטוריה משפחתית לתחלואה במחלות אלרגיות.

תסמינים:

דלקת עור אטופית מתבטאת בשטחי עור גדולים המכוסים בעור יבש ומחוספס ומידי פעם גם אודם, קשקשת וסימני אקזמה ודלקת בעור. היא תוקפת את קפלי העור המצויים במרפקים (בחלק הפנימי), בחלק החיצוני של הידיים, בקפלים מאחורי הברכיים, באיזור הגב התחתון, בלחיים, סביב העיניים ובקרקפת. תחושת הגירוד עזה, מטרידה ובשל כך גורמת לסובל ממנה לגרד את עורו עד זוב דם, לפציעה, לכאבים ולהחמרת החולי בשל הזיהומים שנוצרים בעור. אצל תינוקות וילדים רבים הסבל רב במיוחד, היות וקשה להם לשלוט בגירוד והם מתקשים לישון בלילה.

גורמי המחלה רבים וההנחה היא שמדובר בגורם גנטי משפחתי ובשפעול המערכת החיסונית על ידי גורמים סביבתיים. בשל רגישות יתר למזונות מסוימים, לאבקני צמחים, חומרי ריח במוצרי טיפוח לשיער ולגוף, בשינויים תכופים במזג האוויר, סביבת מגורים מאובקת, אלרגיה לשיער של בעלי חיים והחמרות סביב מתח נפשי מוגבר.

אצל חלק קטן מהסובלים מדלקת עור אטופית ניתן לאבחן את הגורמים לאלרגיה באמצעות תבחיני אלרגיה שונים כגון: תבחיני מטלית (PATCH TEST), תבחין דם לנוגדן IgE אימונוגלובולין .E יעילות התבחינים טובה באופן כללי היות שהם מאפשרים לזהות את גורם המחמיר למחלה ולהדריך את החולה בהמנעות מחשיפה להם או מאכילה שלהם. למרות זאת, יש לזכור כי יעילותם של התבחינים במקרה של דלקת עור אטופית פחותה. משום שהמחלה נגרמת בשל כמה וכמה גורמים ולא בשל חשיפה לאלמנט אחד מובהק.

טיפול ואבחנה אצל ד"ר מגון:
על ידי אבחנה קלינית וטיפול מותאם למטופל ניתן להקל על המטופל תוך מספר ימים בודדים. לד"ר מגון ניסיון עתיר בטיפול באטופיק דרמטיטיס בילדים, מתבגרים ומבוגרים.