הסרת גידולי עור ממאירים

סרטן העור - מלנומה בעור

סרטן העור

גידולי עור נחשבים לגידולים הממאירים השכיחים ביותר אצל האדם בעולם המערבי. הם נגרמים כתוצאה מחשיפה ממושכת לשמש כך שקיים קשר ישיר ואפקט מצטבר של נזקים מהחשיפה לשמש והתפתחות גידולי עור.
הגידולים כוללים שתי קבוצות השונות באופן מהותי. הסוג הראשון של סרטן העור מכונה מלנומה Malignant Melanoma. המלנומה היא גידול ממאיר ומסוכן במיוחד שמקורו בהתרבות של תאי מלנוציטים (התאים שמייצרים את המלנין שאחראי לצבע של העור). הסוג השני והשכיח הרבה יותר כולל גידולי עור הקשורים בשמש שאינם מלנומה. הגידולים העיקריים הם הקרצינומה של תאי הבסיס Basal cell carcinoma ובקיצור BCC והקרצינומה של תאי הקשקש Squamous cell carcinoma ובקיצור SCC.

קרצינומה של תאי הבסיס (Bcc Basal Cell Carcinoma):

זהו הסוג השכיח ביותר של סרטן העור, מקורו בתאים הבזאליים הנמצאים בחלק התחתון של שכבת האפידרמיס. רוב הגידולים מסוג זה מופיעים על עור הפנים באזורים החשופים לשמש והם שכיחים יותר אצל אנשים העובדים בשמש. אצל כהי עור, הגידול נדיר.
קרצינומה של תאי הבסיס מופיעה לרוב אצל אנשים אחרי גיל 40 וגדלה באיטיות. למרות שהגידול לרוב לא שולח גרורות, הזנחת הטיפול תגרום לעיוות קשה במיוחד אם הגידול ממוקם בעור הפנים ולעיתים נדירות גם למוות. טיפול מיידי וכריתה מליאה של הגידול דרושים בכל מקרה כדי למנוע את חדירת הגידול לרקמות עמוקות. לאדם שלקה פעם אחת בגידול עור מסוג BCC יש סיכוי לפתח גידול נוסף דומה. אנשים שסבלו מגידול עור חייבים להיבדק פעם בשנה.
ההמלצה היא בדיקה על ידי רופא עור או פלסטיקאי פעם בשנה במיוחד אותם מטופלים בהירי עור ושיער אשר מלכתחילה קיימת אצלם רגישות ניכרת לשמש ונמצאים בסיכון להתפתחות של סרטן העור.

 

 

אבחון מוקדם מציל חיים!

חשוד לדעת אבחון וגילוי מוקדם מציל חיים ומעלה את סיכויי ההחלמה. כך לדוגמה, איתור סרטן השד בשלביו הראשונים מעלה עד ל-90% את סיכויי ההחלמה. אז איך מגלים סרטן בשלביו הראשונים? ישנם סוגי סרטן שאפשר לגלות בשלבים הראשונים גם בבדיקה עצמית אך במרבית המקרים נדרש אבחון רפואי מקצועי כדי לאשש או לשלול את האפשרות להתפתחות סרטן

מלנומה מסוכנת במיוחד מאחר ויכולה לשלוח גרורות במידה ולא מתגלה בזמן – גילוי מוקדם מציל חיים!

מתי יש להגיע לבדיקת רופא עור למיפוי שומות וגילוי מוקדם של סרטן העור

גילוי מוקדם הוא המפתח לטיפול מוצלח. ד"ר מגון מגבש עם כל מטופל תוכנית טיפול אישית. אל תהסס לקבוע פגישת אבחון אם יש לך חששות לגבי מצב העור שלך

שים/י ❤️: אין החזרים מקופ"ח אך בעלי ביטוחי בריאות פרטיים בחברות הביטוח יכולים לקבל החזר בכפוף לפוליסה הרלוונטית.

קרצינומה של תאי הקשקש carcinoma SCC Squamous Cell:

הסוג השני בשכיחותו של סרטן העור. הגידול מופיע באזורים החשופים לשמש ובעיקר באזור הפנים, גב הידיים, אך יכול להופיע באזורים פחות חשופים לשמש. הגידול מסוכן יותר מהקרצינומה של תאי הבסיס ועלול במקרים מוזנחים לשלוח גרורות ולגרום למוות.
הטיפול היעיל בגידולים הינו כריתה כירורגית. מעקב צמוד בשנתיים הראשונות מומלץ בשל חזרה והופעה מקומית.

מלנומה ממארת melanoma Malignant:

גידול עורי ממאיר ומסוכן ביותר. מקור הגידול בתאי מלנוציטים (התאים המייצרים את המלנין) רוב המלנומות נראות כ-"נקודות חן" חומות או שחורות. מיעוטן יכולות להיות חסרות צבע. חלק מהמלנומות יתחילו בנקודת חן שעברו שינוי ממאיר וחלקן יופיעו על עור רגיל.
קיימת עלייה במספר מקרי המלנומה בעולם המערבי. המלנומה קשורה לחשיפה לשמש במשך החיים. האנשים הנוטים ביותר לפתח מלנומה הם בהירי העור. אנשים נוספים הנמצאים בסיכון יתר למלנומה הם בעלי נקודות חן מרובות ואלו שבמשפחתם הקרובה כבר היה מקרה של מלנומה.
כל נגע אשר חל בו שינוי מחייב בדיקת רופא והחלטה על כריתת הנגע לפי הצורך ובדיקת התשובה במעבדה. אנשים שיש להם שומות מרובות נמצאים גם הן בסיכון גבוה ומומלץ גם הן לגביהם לעבור בדיקה סדירה פעם בשנה על ידי רופא בנוסף ללימוד צורת ומראה נקודות החן החשודות.

 

נקודות חן חשודות ? בדיקת סימנים לסרטן העור

המשותף לזיהוי של 3 סוגי סרטן אלו הינו שינוי: הופעת נגע על העור שלא היה שם קודם, או שהיה ופתאום השתנה.

אבחון וטיפול במלנומה

חשוב לפנות לרופא אם סימן חריג על העור נמשך יותר ממספר שבועות, או אם בשומה קיימת חל אחד מהשינויים הבאים:

  • גיאומטריה – שומה בעלת צורה לא סימטרית, כאשר חציה האחד אינו שווה לחציה האחר.
  • גבול – שומה שגבולה אינו מעוגל, ברור ומוגדר.
  • גוון (צבע) – שומה שצבעה אינו אחיד, והיא מורכבת ממספר גוונים, כגון חום, שחור, ורוד ועוד.
  • גודל – שומה שקוטרה עולה על 5 מ"מ (קוטר של עיפרון).
  • גובה – שינוי בגובה, או כל שינוי בארבעת הסעיפים הקודמים.
  • גירוד, יצירת גלד או דימום – יכולים להופיע במלנומה. הם נפוצים פחות, אך אין להתעלם מהם. עם זאת, גם שומות רגילות יכולות לבלוט על פני העור ו/או להיות שעירות.
  • גדילה – זהו גורם הסיכון החשוב והמשמעותי ביותר. נגע שהיה קטן והולך וגדל חייב להדליק נורת אזהרה ומחייב בדיקה אצל רופא עור!

הסרת גידולי עור ממאירים ושליחת הנגע לביופסיה אבחנתית:

רצוי לפנות לרופא עור בכל מקרה של שינוי בגודל, צורה, תחושה או צבע של שומה מוכרת. גם פצע בעור שמפריש או מדמם מספר ימים ואינו מבריא בטיפול שגרתי מצריך בדיקה. הרופא יקבע אם יש צורך בהסרת הנגע או שליחתו לביופסיה.

כיום, מומלץ לכל אדם, בכל גיל, כולל ילדים, להגיע לאבחון תקופתי וסקירת שומות אחת לשנה אצל רופא עור. בעת הגעתכם לאבחון, ד"ר מגון יבדוק את הנגע/נגעים בעזרת דרמוסקופ. במידה ויראה בכך צורך, תילקח מהנגע דגימה ותישלח למעבדה פתולוגית.

תשובת הביופסיה מגיעה תוך 3-6 שבועות אך במקרים מסוימים ניתן גם לקבל תשובה תוך ימים.

עם קבלת התשובה המרפאה תיצור איתכם קשר ותעדכן אתכם. במקרים בהם תשובת הביופסיה חיובית, ד"ר מגון יצור איתכם קשר על מנת לתאם המשך טיפול/הוצאת הנגע בשלמותו במרפאה.

בדיקה לגילוי סרטן העור

שים/י ❤️: אין החזרים מקופ"ח אך בעלי ביטוחי בריאות פרטיים בחברות הביטוח יכולים לקבל החזר בכפוף לפוליסה הרלוונטית.

יתרונות בפנייה למרפאת ד"ר מגון

ד"ר מגון הוא רופא עור מומחה עם ניסיון מעל 12 שנים הכוללים אבחון והסרת גידולים ממאירים.

שים/י ❤️: אין החזרים מקופ"ח אך בעלי ביטוחי בריאות פרטיים בחברות הביטוח יכולים לקבל החזר בכפוף לפוליסה הרלוונטית.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

שים/י ❤️: אין החזרים מקופ"ח אך בעלי ביטוחי בריאות פרטיים בחברות הביטוח יכולים לקבל החזר בכפוף לפוליסה הרלוונטית.